Etusivulle

HMVY 25 v: päivä 5 (Seinäjoki asema–Haapamäki) 24.04.2018

Liikennöitsijä Haapamäen museoveturiyhdistys ry

Haapamäen museoveturiyhdistys ry (HMVY) juhlistaa 25-vuotisjuhlavuottaan järjestämällä 20.–24.4.2018 yhteistyössä brittiläisen Branch Line Societyn kanssa matkan Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Kainuun ja Pohjanmaan pää- ja sivuradoille. Matkalla käydään useilla suuremmilla ja pienemmillä tehdasradoilla ja muilla harvemmin yleisön rautateitse tavoitettavilla radoilla. Junaa vetää dieselveturi.

Matka alkaa Jyväskylästä 1960-luvulla valmistunutta rataa Haapajärvelle ja siitä edelleen Iisalmeen, jossa vietetään ensimmäinen yö. Toisena päivänä matkalla kohti Kajaania ajetaan Murtomäen kolmioraiteiden kaikki sivut sekä käydään Otanmäellä ja Talvivaaran kaivosradalla. Kajaanissa käydään Lamminniemen tehdasradalla. Kolmantena päivänä ajetaan sota-ajan ja 1950-luvun korpirataa Ämmänsaareen asti sekä Oulujokivartta Kontiomäeltä Ouluun. Neljäntenä päivänä tullaan Oulusta etelään Pohjanmaan rataa pitkin. Matkalla poiketaan Raahessa, Ykspihlajassa sekä Pietarsaaressa ja Alholmassa. Seinäjoella vietetyn yön jälkeen käydään Kaskisten satamassa asti ja palataan takaisin Seinäjoelle, johon varsinainen matka päättyy. Paluujuna kotivarikolle Haapamäelle on kuitenkin matkustajille avoin, eli halutessaan voi jatkaa sinne asti.

Matkan reitti:

pe 20.4.: Jyväskylä–Suolahti–Äänekoski–Haapajärvi–Pyhäkumpu–Iisalmi
la 21.4.: Iisalmi–Otanmäki–Talvivaara–Kajaani
su 22.4.: Kajaani–Kontiomäki–Hyrynsalmi–Ämmänsaari–Hyrynsalmi–Kontiomäki–Oulu
ma 23.4.: Oulu–Raahe–Ylivieska–Kokkola–Ykspihlaja–Kokkola–Pännäinen–Pietarsaari–Pännäinen–Seinäjoki
ti 24.4.: Seinäjoki–Kaskinen–Seinäjoki–Haapamäki.

Matkan varrella poiketaan myös muilla pienemmillä sivuraiteilla, jotka tarkentuvat myöhemmin.

Junassa palvelee koko matkan ajan 80-luvun hengen ravintolavaunu Rkt 23839. Juotavien ja pienen purtavan lisäksi myyntiin suunnitellaan myös lämmintä ruokaa – tämä tarkentuu lähempänä matkaa.

Matkalle pääsee ostamalla junasta lipun joko yhdeksi tai useammaksi päiväksi. Liput ostetaan käteisellä junasta.

HINNAT:
Aikuiset:        275 € koko matka, päivälippu 80 €
Lapset:          150 € koko matka, päivälippu 40 €
Jäsenet:        240 € koko matka, päivälippu 55 €.
Yöpyminen makuuvaunussa 35 €/makuupaikka/yö.

Lisäksi tarjotaan lippuja lyhyemmille liikennepaikkaväleille, jotka julkaistaan tarkemman aikataulun tultua julki.

Yöpymiset jokainen matkalainen järjestää itse valitsemassaan hotellissa, joita kaikissa yöpymiskaupungeissa on. Lisäksi HMVY tarjoaa mahdollisuuden yöpyä edullisesti makuuvaunussa, joka seisoo asemalla yöt. Yöpymismahdollisuutta vaunussa ei kuitenkaan tarjota Oulussa. Mukaan tulee varata omat petivaatteet – ilman petivaatteita yöpymisoikeus evätään. Vaunuissa ei ole peseytymismahdollisuutta. Hytit ovat kahden hengen hyttejä ja täytetään varausjärjestyksessä. Tahtoessasi oman hytin maksat myös toisesta paikasta. Ilmoita matkakumppanin nimi mikäli tahdot samaan hyttiin tietyn henkilön kanssa. Hyttivaraukset sähköpostiosoitteeseen topi.pikkarainen(ät)hmvy.fi .

Junan aikataulut ja tarkempi reitti julkaistaan myöhemmin.
Lisätietoja matkasta: topi.pikkarainen(at)hmvy.fi.

Tervetuloa ainutlaatuiselle junamatkalle!